Baklava från mellanöstern (EGET RECEPT!)

Ingredienser

1 rulle (270 g) filodeg
1 dl osaltade pistagenötter
250 g valnötter
150 g smör

Sockerlag:
5 (vanlig) msk vatten
5 (vanlig) msk socker


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Tina filodegen om den är fryst och håll den mjuk under en fuktig handduk.

3. Hacka nötterna grovt.

4. Blanda valnötterna med vatten och socker.

5. Smält smöret.

6. Använd en ugnsform och skär filodegen i ark som mäter ugnsformens storlek.

7. Lägg 1 ark filodeg i formen och pensla rikligt med smör mellan varje. Efter att halva filodegen är pänslad, häll ut valnötterna över filodegen och platta till över det hela.

8. Avsluta med resten av filodegen på toppen och pensla även dem med smör.

9. Skär baklavan i bitar och grädda först i 15 min i mitten av ugnen med lock över.

10. Efter 15 min höjer du på locket så att det är mellanrum melan baklavan och locket.

11. Efter ytterligare 15 min tar du bort locket helt och låter den gräddas i 15 min till tills den blir gyllenbrun. Allt som allt ska baklavan vara i ungen i 45 min.

12. När baklavan är ute ur ugnen häller du mycket sirap mellan springorna medan den fortfarande är varm som sedan sugs in i baklavan.

13. Avsluta med att sprida ut de finhackade pistagenötterna över baklavan.

 

Betyg av oss alla: 4 av 5 (den hade fått en 5a ifall vi hade haft i mer sirap)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0